Aanwezig (A…Z): Rob Alewijnse, Wim Beij, Dick ten Broek, Jan de Bloois, Wim Dijkman, Jos Houdijk, Hans IJdo, Willem Koelewijn, Theo Loomans, Leo Scheen, Ton Smit, John Sterk, Hans van Woerkom, Arnold (gast).
Afwezig: Kees Huisman, Tine Markies
Verslag 4 december 2024
Jan opende de avond. De opkomst was goed. Tine had zich ziek gemeld, Wim was er weer.
Er was een nieuw lid, die eens wilde kijken hoe het op onze club gaat.
Zijn naam is Arnold, hij komt uit Rotterdam, kampeert met een caravan, doet aan duiksport, filmt sinds 1984 en gebruikt Final Cut Pro.
Arthur H. was er even om de stand van zaken omtrent de nieuw wieken voor Molen De Hoop door te nemen. Daarna ging Arthur weer weg.
John vertelde nog iets over de BlackMagic Camera App, die er nu ook voor Android is. De App is gratis, en niemand hoeft hem dus NIET te hebben. John komt er later op terug. Via een adapter kan John zijn iPhone op de beamer aansluiten, zodat iedereen goed kan zien hoe de App werkt.
Dus: als je de App nog niet hebt: download hem, zet hem op je telefoon, dan kun je meedoen als John binnenkort de App uitlegt. En mocht je ooit willen gaan duiken met je Smartphone, doe er dan een waterdicht hoesje omheen, kijk dan eens hier.
Wim Beij had twee filmpjes meegenomen over een bezoek aan Engeland, toegespitst op het bezoek aan Engelse tuinen. In het eerste filmpje zat de reis via de Kanaal tunnel met de Eurostar. Met een touringcar werden diverse tuinen bezocht. Mooie shots van tuinen, en stills van bloemen, goed in beeld gezet. Wim heeft oog voor een mooie beeldcompositie.
Hierna een nieuwe poging van Ton, na een update op van het programma Magix op de Windows laptop van de club, om twee oefeningen te laten zien: 1. Een TILT maken van een ‘staande’ foto in een liggend 16:9 project
2. Het doorzichtig maken van een titel, en die dan sterk inzoomen.
Mooi is, dat het effect een ‘ease in’ en een ‘ease out’ effect heeft. De demo van de keyframe editor ging helaas niet helemaal goed, Ton was nog niet gewend aan deze nieuwe versie van Magix. Het sterk inzoomen van de transparant gemaakte titel (wat heel omslachtig gaat, omdat je op twee verschillende effecten iets moet instellen) ging mis. Twee maal crashte het programma. Mogelijk kan de grafische kaart van de laptop dit niet aan.
Leo Scheen liet vervolgens zien, hoe je met een Masker een ongewenst deel van een afbeelding kunt afdekken. Dit aan de hand van een vraag van Tine Markies. Beter was natuurlijk geweest om de afbeelding in een fotobewerkingsprogramma aan te passen, vóórdat je het in je montage programma importeert.
Ook liet Leo horen, hoe goed de AI stem van ‘Maarten’ is, in de functie Text-to-Speech van Magix. De stem klinkt heel natuurlijk van intonatie.
Op dit punt zullen meer programma’s steeds beter gaan presteren. Zoek maar eens op ‘stem maken met ai’.
Hierna liet Jan zien, wat je in Pinnacle met Markers kunt doen.
Aangezien Jan zelf Pinnacle niet heeft, heeft hij aan ChatGPT ‘gevraagd; wat de gebruiksmogelijkheden zijn. De antwoorden heeft Jan in een filmpje geplaatst, en de teksten ingesproken.
In de tweede helft van dit filmpje liet Jan een praktijkvoorbeeld zien aan de hand van een handleiding, die hij op het internet vond.
Voor degenen die er niet bij waren, of wie het nog eens willen zien, hier de link naar het filmpje wat Jan gemaakt heeft.
Na de pauze liet Jan zien hoe het werken met Markers in FCP gaat.
Er zijn drie soorten Markers: gewone Markers (blauw), To Do markers (rood, groen indien gereed), en Oranje markers om hoofdstukken te markeren.
Jan gaf hierna een voorbeeld hoe je Markers kunt inzetten om een stuk muziek verantwoord en onhoorbaar in te korten.
Eerst werd er naar het stuk muziek (Watermark van Enya) geluisterd.
Nog eens luisteren? Klik dan HIER.
Hoe is het stuk muziek opgebouwd? Coupletten, brug of refreinen?
Hierna legde Jan uit hoe het lied was opgebouwd, en werden er Markers geplaatst. Jan wilde het eerste stuk en het laatste stuk gebruiken.
Tussen beide delen werd een overgang gemaakt. Die was eerst te hard qua volume, omdat beide delen ter hoogte van de overgang bij elkaar opgeteld worden. Door de fade-punten iets te verschuiven was dit probleem opgelost.
Dit is niet goed:
De fade-out begin hierboven bij de Marker in de bovenste Clip. De fade-in bij de onderste Clip is klaar bij de Marker.
Ter hoogte van de Marker is het geluid nu 3dB harder.
Zo is het goed. Boven de fade-out, die iets voor de Marker begin.
Daaronder de fade-in, die ook iets voor de marker begint. Zo blijft het volume tijdens de overgang precies gelijk.
Hierna werd er van de 2 stukken één Compound Clip gemaakt, waarna er opnieuw Markers geplaatst werden, maar nu om de beeldovergangen te bepalen. Tenslotte werden de filmbeelden op de juiste lengte gezet, waarbij Jan ook nog voordeed waar je het Trimtool (letter T) voor kunt gebruiken om het juiste deel van een Clip te kiezen.
Een goede tutorial over Markers in FCP kun je vinden op
En hier een tutorial over het op de maat van de muziek monteren in Pinnacle
Hierna liet Jos een filmpje zien, waarin hij had geprobeerd een filmpje op de maat van de muziek te monteren. Dat was heel aardig gelukt. Ook had Jos geknipt in de muziek, wat duidelijk te horen was. Na het vanavond geleerde zal de volgende poging vast nog beter gaan!
Na dit filmpje van Jos kwam het tweede Engelse tuin filmpje van Wim.
Even mooi als het eerste. Alles met iPhone gefilmd en gefotografeerd. Klasse!
Via de website van onze gast Arnold keken we naar twee van zijn films. Een algemeen promo filmpje van zijn duikclub Haai Society, en een filmpje over duikles voor kinderen in een zwembad.
Helaas geen life geluid, en een voice-over die uitleg geeft werd node gemist. Beide filmpjes waren ook wat aan de lange kant. Hier valt duidelijk winst te behalen!
En zo was de avond weer om! Tot de volgende keer.